Tuesday, 31 July 2012

Oh! Kita Berbeza..

ASSALAMUALAIKUM

Salam 1 Malaysia..


comelkan baby nie..

Haissshh, Hari ini satu hari Iza tak makan nasi.. (DIET KER??)
# Bukan diet okey ! Entahlah, tekak ni macam dah tak nak terima apa-apa dah. 
Apa sebenarnya yang tekak Iza ni nak yer.. Herrm, entahlah..

Eh! Dah keluar tajuk nie. Hehe, Takpe ! Sebagai ayat pendahuluan...

Adakah anda tahu? Membaca bahasa tubuh sebenarnya tidak susah..Percaya atau tidak, bahasa tubuh adalah bahasa yang tidak boleh dimanipulasikan.. Sesuatu yang spontan digerakkan oleh tubuh seseorang menunjukkan sesuatu yang saat itu dia rasakan ataupun menunjukkan sesuatu yang menunjukkan tujuan disebalik sikapnya.. Ini dapat dilihat melalui perbuatan harian kita bersama kawan ataupun orang lain..



==> BAHASA TUBUH ORANG BERBOHONG :

1. Menutup mulut dan berbatuk. Orang secara refleks menutup mulutnya saat berbohong. 
#Berusaha menghentikan mulutnya untuk mengeluarkan kebohongan. Lain lagi jika lawan bicara kita menutup mulut, itu artinya dia pikir kita berbohong.

2. Menyentuh hidung. Menyentuh hidung sebagai bentuk ‘pelesetan’ dari menutup mulut yang menjauh menjadi ke bawah hidung secara halus.

3. Memalingkan pandangan. Orang yang berbohong selalu ingin memalingkan pandangan ke arah lain.
#Serius, Iza pernah buat yang ni. Haha..

4. Peningkatan kerdipan mata. Peningkatan kerdipan mata sebagai bentuk rasa gugup dari seseorang yang berbohong.

5. Menggaruk leher. Gerakan ini merupakan respon saraf-saraf di sekitar leher pada saat berbohong akan terasa gatal.



===> BAHASA TUBUH ORANG TERTARIK :


1. Meletakan tangan di dada. Gerakan ini menunjukkan sebuah penerimaan. Biasanya diiringi oleh bahasa lisan, seperti janji dan kekaguman.

2. Mendekat. Jika seseorang tertarik, tanpa sedari dia akan mendekatkan dirinya pada orang yang menarik perhatiannya.

3. Menunjuk dengan kaki. Gerak isyarat ini biasanya terjadi dalam posisi berdiri. Arah kaki dapat menunjukkan ketertarikan seseorang, 

4. Kombinasi tatapan dan perubahan pupil mata. Jika seseorang tertarik, tatapannya akan tertahan untuk waktu yang lebih lama dari biasanya.

5. Merapikan rambut. Baik lelaki maupun wanita, jika bertemu dengan lawan jenis dan merasa tertarik, mereka pasti akan merapikan atau menyentuh bagian rambutnya, bahkan seorang botak.! hehe

6. Mengentakkan Kepala. Gerakan ini biasa dilakukan wanita dan dengan menyibakkan rambut ke belakang sehingga leher terlihat jelas.

7. Merapikan baju.  Contohnya merapikan lipatan kerah, lipatan tangan, 




===> BAHASA TUBUH ORANG YANG MENOLAK ATAU MARAH :

1. Menyilang tangan di dada. Gerakan ini menunjukkan seseorang berada dalam kondisi tertutup (tidak nyaman) terhadap lingkungan sekitarnya. Saat sedang duduk, isyarat ini seringkali diperkuat dengan menyilangkan kaki atau tangan.

2. Kombinasi gerakan tangan dan tatapan. Bahasa tubuh seperti ini biasanya terjadi saat seseorang tidak mempunyai keberanian untuk mengemukakan pendapat dan ketidaksukaannya terhadap seseorang.



===> BAHASA TUBUH ORANG YANG MERASA DIRI DIA BERKUASA :

1. Meletakan kaki di atas meja. Meskipun ia kurang sopan, mengangkat kaki menunjukkan penguasaan seseorang atas lingkungannya.

2. Tangan dilipat ke belakang. Biasanya, gerakan isyarat ini dilakukan saat sedang berdiri atau berjalan.

3. Menghembuskan rokok ke atas. Seorang perokok sering kali menunjukkan kekuasaannya dengan cara mengembuskan asap rokoknya ke atas sambil memuncungkan sedikit mulutnya.


===> BAHASA TUBUH ORANG SEDIH, KECEWA DAN STRESS :

1. Menunduk dan tangannya mengusap kepala bagian belakang.

2. Mengusap jidat
# I'm not sure what is JIDAT. but u can search on google..



===> BAHASA TUBUH LAIN DENGAN PERGERAKAN TANGAN :

1. Memainkan cerminmata. Gerakan ini menunjukkan seseorang ingin melengah-lengahkan waktu sampai ia merasa nyaman mengambil keputusan.

2. Mengusap dagu. Saat seseorang meletakkan tangan di dagu dan mulai mengusapnya secara perlahan, proses pengambilan keputusan sedang berlangsung. Sama dengan bahasa tubuh memainkan cerminmata, cuma dilakukan oleh orang yang tidak bercermin mata.

3. Tangan di pinggang. Gerakan ini menunjukkan keagresifan seseorang terhadap lingkungannya.

4. Memasukkan ibu jari ke poket depan. 




#Dalam banyak-II perkara ni. Ade yang selalu Iza buat.. Hehe, tak perlu cerita lah.. Hanya Allah dan Iza je yang tahu.. 

Ha! Panjang . Amekaw! Kan.. Manusia memang berlainan. Lagi-II cara mereka berfikir.. Tapi, adakah kita menggunakan akal dan fikiran kita ke arah kebaikan.. 

#Tahu-tahu sendiri jelah..

Okeylah, dah ngantuk pulak kita. Selamat malam, sayang awak semua !

- MA'AS SALAMAH -


Herm, saya tahu saya tak sempurna awak. Saya ni jahat.. Tapi saya pun manusia biasa.. Salah ke nak jadi kawan awak. Awak tak adil tahu tak..? Dulu cakap sayang sebagai kawan..Tapi sekarang, Huh! Memang mudah lupa pada kata-kata lah awak ni! Saya tak mintak lebih pun. Saya cuma nak awak layan saya sama macam awak layan orang lain.. Susah ke awak ? Huhh,, 

Tapi, saya bersyukur hati saya bukan pada awak lagi.. Kalau hati saya ada pada awak lagi.. Saya rasa memang betul-II tak berguna.. Walau apa pun.. Saya tetap anggap awak sebagai kawan.. Terima kasih Mr. M.. .. 

Oh ya ! Mr. S, saya suka awak la ! Tapi dalam diam jelah.. hehe